Tippek a biztonságos túrázáshoz

 

Bár az időjárás nem lesz túl barátságos a hétvégén, mi mégis alig várjuk, hogy újra kint legyünk az erdőben és túrázhassunk. Nekünk mindegy, milyen idő van, mindig szívesen megyünk. Azt szoktuk mondani, hogy nincs rossz idő, csak felkészületlen túrázó. 😊

Minden évszaknak és időjárási körülménynek megvan a maga szépsége, varázsa. Egészen különleges élményt tud nyújtani például egy maihoz hasonló esős, hűvös időben való kirándulás. Igazi természetjáróvá akkor válhatunk, ha ki merünk lépni a komfortzónánkból és akkor is elindulunk túrázni, ha éppen nem ragyog a nap. A természet bőségesen meg fogja hálálni az elszántságunkat és minden kincsével megajándékoz majd minket.

 

Azért lássuk egy-két hasznos tippet arról, hogy mire érdemes odafigyelni a túrázás során, pláne, ha az időjárás is kihívás elé állít:

 

  • Megfelelő ruházat:

Az időjárási körülményeknek megfelelő öltözet kulcsfontosságú. Érdemes mindig rétegezhető, könnyen le- és felvehető ruhadarabokat választanod, hiszen az átmeneti évszakokban könnyen előfordulhat, hogy napon belül is akár 10-15 C-ot változik a hőmérséklet. Szörnyű érzés fázni, ellenben hidd el, hogy az sem kellemes, ha majd’ kigyulladsz a melegtől. Mindig legyen nálad valamilyen vízhatlan dzseki!

 

  • Megfelelő felszerelés:

Ha sokat túrázol, mindenképp ruházz be legalább egy rendes túrabakancsra. Ez lehet négyévszakos, de az is jó megoldás, ha évszakonként cserélgeted őket és pl. nyáron rövidebb szárú, jobban szellőző túracipőben nyomod. Fontos, hogy jó legyen a lábadra, azaz ne nyomjon sehol és ne is legyen túl nagy és vízálló legyen, bármilyen anyagból is van. Erősen ajánlott a bakancs eredeti talpbetétét egy zselés sportbetétre cserélni, hogy még kényelmesebb legyen hosszútávon is. Az ember nem is gondolná, de a zokninak is nagyon fontos szerepe van a komfortban. Ezen sem érdemes spórolni, a sima utcai zokni helyett inkább vegyél valódi túrazoknit!

 

  • Hidratálj!

A túra hosszától függően mindig legyen nálad minimum fél- de inkább 1 liter víz. Melegebb nyári napokon különösen fontos, hogy rendszeresen igyál, nehogy kiszáradj. A sima víznél még jobb választás az iztóniás sportital, vagy az aminósav, melyek pótolják a szervezetből izzadással távozó ásványi anyagokat, ill. segítik az izmok regenerálódását.

 

  • Túrázz társaságban!

Ha lehet, ne egyedül indulj neki a rengetegnek, hanem egy vagy több barát társaságában. Ha mégis egyedül mész, a hozzátartozóid tudjanak róla, hogy merre jársz és legyen bekapcsolva a telefonodon a GPS.

 

  • Készíts itinert!

Mielőtt elindulsz egy hosszabb, akár többnapos túrára, mindenképp készíts magadnak egy túratervet. Tudd, hogy merre tartasz és hová fogsz érkezni. Az előirányzott távon túl nagyon fontos a szintkülönbségeket is figyelembe venni, amikor megtervezel egy túrát. Nyilván egészen más időt fogsz futni, ha 3 km-en belül 900 m szintkülönbséget kell leküzdened, mint ha ugyanezt síkon kellene megtenned.

 

  • Nélkülözhetetlen eszközök:

Vannak dolgok, amelyek nélkül mi sosem indulunk el túrázni. Van, amit csak babonából viszünk magunkkal és bízunk benne, hogy sosem kell majd használnunk, de azért megnyugtató a tudat, hogy nálunk vannak, ha szükség lenne rájuk. 😊 Ezek tehát: túrabot, fejlámpa, bicska, térkép, iránytű, vészsíp, fényvisszaverő szalagok, készpénz.

 

Nos, mit csinálsz ma?